Annelies op weg naar het BE-rijbewijs

Je BE-rijbewijs behalen is makkelijker dan je dacht!

Hoi, mijn naam is Annelies. Een tijdje geleden werd mij gevraagd of ik interesse had in het halen van een BE-rijbewijs. Dit was al langer het plan, aangezien mijn ouders fervente caravanreizigers zijn. Maar waarvoor dient een BE-rijbewijs nu juist? Je hebt het nodig als je een aanhangwagen wilt trekken waardoor het gewicht van je auto en aanhangwagen (of caravan) samen meer dan 3500 kg bedraagt. Meer informatie over het BE-rijbewijs vind je hier.

Voor het halen van een BE-rijbewijs hoef je geen theoretisch examen af te leggen, aangezien je al in het bezit bent van een rijbewijs B. Na enkele telefoontjes met rijschool Sanderus werden mijn rijlessen gepland. Op het programma: acht uur rijles gespreid over twee dagen, gevolgd door mijn praktisch rij-examen. Benieuwd of ik binnenkort met een caravan op vakantie vertrek? Lees zeker verder!

Parkeren met de caravan

DAG 1 

Vandaag is mijn allereerste rijles! Na eventjes zoeken vond ik het oefenterrein dat ergens in Mechelen verstopt lag. Toch een beetje raar om zo zonder enige theoretische voorbereiding te beginnen rijden met een aanhangwagen. Na enkele handtekeningen kreeg ik direct de sleutels van de wagen in handen.   

Met volle moed stapte ik achter het stuur en maakte ik me klaar voor het eerste manoeuvre: in rechte lijn achteruit rijden. Verdict: flop. Halverwege de oefening was de aanhangwagen gedraaid en was ik hem kwijtgeraakt. Door de handige en duidelijke tips van de rij-instructeur lukte het de tweede keer wel. Om helemaal zeker te zijn of ik deze oefening onder de knie had, herhaalden we alles nog een tiental keren.   

Op naar manoeuvre twee: achteruit inparkeren tegen de stoep. Ook deze keer probeerde ik het eerst zelf, wat absoluut alweer geen goed idee was. Na de gouden tips van de rij-instructeur deed ik het opnieuw en slaagde ik met glans. Ik herhaalde de oefening nog 20 keer en had daarna genoeg zelfvertrouwen. Deze oefening is toch tricky voor een beginner, want er zijn enkele regels om rekening mee te houden: je moet 30 cm van de laadkaai geparkeerd staan en maximum 30 cm van de stoep. Natuurlijk moeten je wagen en aanhangwagen recht staan wanneer je bent geparkeerd. Je mag wel zoveel je wil in- en uitstappen om te kijken of je goed staat. Je kiest zelf wanneer het goed is en je mag altijd opnieuw beginnen. Op het praktisch rij-examen zal ik dit wel binnen de vijf minuten moeten kunnen!   

Na veel zweten en lachen zit mijn eerste rijles erop. Het was enorm leuk en ik kan niet wachten op de volgende rijles. Tot dan!

DAG 2

Tijd voor de tweede en meteen ook laatste dag om mijn manoeuvres met de caravan te oefenen. De volgende keer dat terug op dit oefenterrein sta, is het om mijn examen af te leggen! Ik heb geluk, want beide oefendagen heb ik na elkaar kunnen plannen, dus alles zit nog fris in mijn hoofd.   

Het eerste uur van mijn les spendeerde ik aan de herhaling van de manoeuvres van gisteren. Alles verliep vlekkeloos, dus besliste de rij-instructeur om over te gaan naar manoeuver drie: het vast- en loskoppelen van de aanhangwagen wanneer die geparkeerd staat. Stap voor stap legde Patrick me uit hoe het moest: handschoenen aan, handrem op, kabels afkoppelen, neuswiel op de grond en losdraaien. Daarna vooruit rijden, terug achteruit rijden om de wagen gelijk te zetten met de aanhangwagen, dan terug inparkeren en aankoppelen. Handschoenen aan, handrem af, naar voren trekken, neuswiel naar beneden draaien, aankoppelen en kabels insteken. Daarna controleerden we samen de lichten. Deze oefening valt goed mee, tijd om de baan op te gaan!  

Op de baan is voorzichtigheid hét belangrijkste. Wanneer je met een caravan achter je auto gekoppeld rijdt, moet je rekening houden tijdens het maken van bochten en met de remafstand. Het was even wennen, maar ik voelde me meteen in vakantiestemming. Na de rit maakte ik me klaar voor de volgende dag op het oefenterrein, maar nu om het praktische examen af te leggen.   

Ben ik er klaar voor? Hou zeker deze blog in de gaten om te weten hoe het praktisch examen verloopt!

DAG 3

Het is zover! Vandaag leg ik mijn praktische examen af om het BE-rijbewijs te halen. Ik nam acht uur praktische rijlessen, verspreid over twee dagen. Met de nodige stress begon ik aan de laatste twee uur les voor het examen. De rij-instructeur stelde voor om me vanaf het begin in te beelden dat ik het rij-examen aflegde. We overliepen alle stappen die ik tijdens het examen ook zou moeten doen, te beginnen met de controle van de wagen: is er schade te zien aan de wagen of de aanhangwagen? Zijn de lichten in orde? Is de aanhangwagen goed aangekoppeld? Daarna volgden nog enkele routinecontroles zoals de bandenspanning, de remvloeistof en het checken van de lading.   

Daarna oefende ik ieder manoeuvre een 20-tal keer: achteruit rijden in een rechte lijn, inparkeren tegen de stoep en vast- en losloppelen van de caravan. Alles lukte eigenlijk heel goed, en naarmate ik oefende, kreeg ik meer zelfvertrouwen.   

‘Kom, we zijn weg’, zei de rij-instructeur ineens, tijd dus om mijn praktisch rij-examen af te leggen. In het examencentrum moest ik een nummer kiezen – ik koos voor nummer drie, mijn geluksnummer. Eens terug buiten, kon de test beginnen. Zoals geoefend met de rij-instructeur, moest ik eerst de controle doen en de remvloeistof aanduiden. Met klamme handjes kroop ik daarna achter het stuur. Ik had mezelf voorgenomen niet te streng voor mezelf te zijn en niet te veel opnieuw te beginnen. Het eerste manoeuvre lukte bij de eerste poging; een portie stress viel van mijn schouders. Daarna kwam het inparkeren, de oefening waarmee ik tijdens de lessen het meeste moeite had. Tot mijn grote verbazing lukte alles perfect. Daarna volgde het vast- en loskoppelen van de aanhangwagen, dat geen probleem vormde. Nu kwam het spannendste deel: de rit op de baan. Je moet op alles letten: je snelheid, je spiegels, je handen op het stuur, voorrang van rechts, verkeersborden en natuurlijk je aanhangwagen. Na een half uurtje reden we terug richting het examencentrum.  

Het verdict volgde: ik ben geslaagd! Met een grote lach en vol trots reed ik terug naar huis om het officiële papier aan mijn ouders te laten zien. Het halen van het BE-rijbewijs raad ik aan iedereen aan. Met een goede begeleiding kan iedereen een BE-rijbewijs halen. Ik kan niet wachten om deze zomer voor de eerste keer met de caravan op vakantie te vertrekken!  

Benieuwd naar het rijbewijs dat je nodig hebt om met de motorhome te mogen rijden? Ontdek het hier!

Wil je op de hoogte blijven van Campaway, inspirerende reisverhalen en praktische informatie? Laat dan hieronder je e-mailadres achter.