Met de motorhome op wintersport: Sölden

Sölden met de camper

Vorig jaar hakten Campaway-ambassadeurs Marc en Greet de knoop door en kochten ze hun eigen motorhome, een semi-integraal met hefbed. Nog net voor Maggie ons opriep in ons kot te blijven, hadden ze het geluk om samen met hun zoon Koen nog een geslaagde skivakantie door te brengen in het mooie Oostenrijkse Sölden. Een dag na hun terugkomst werden alle skistations gesloten.

Lees hieronder een kort verslag van de trip.

De heenreis verliep in twee dagen, waarvan het grootste deel door Duistland. En ook al geldt hier op de meeste snelwegen geen snelheidslimiet, toch hielden we ons aan een maximum van 110 – 120 km/u. Een snelheid die de motorhome, ondanks zijn afmetingen en gewicht, vlot aankan. Enkel op de steilere hellingen merkten we de het vermogen van 160 pk wat tekort schoot. Na onze terugkomst hebben we de motor laten ‘chippen’ waardoor deze nu een vermogen van 190 pk heeft, en hij vlot alle hellingen zelf in 5de of 6de versnelling aankan.

Sölden met de camper

De  nacht valt wanneer we aankomen in de gemeente Weißenhorn in de Duitse deelstaat Beieren, gelegen in het Landkreis Neu-Ulm. We overnachten op een gratis camperplaats. Deze ligt op enkele kilometers van de snelweg en is dus vlot bereikbaar.
De volgende ochtend begonnen we uitgerust aan het tweede deel van de reis. Na ongeveer twee uur rijden bereikten we de Oostenrijkse grens. En een uurtje later kwamen we reeds aan op onze bestemming. Sölden is qua oppervlakte de grootste gemeente van Oostenrijk. Toch is slechts 1 km² bebouwd kom. Gletsjers bedekken 146 km² van het gemeenteoppervlak en 321 km² wordt ingenomen door bergen, alpenweiden en bossen.

De goed uitgeruste wintercamping Sölden is gelegen in de schilderachtige Tiroolse bergen, vlakbij het gezellig drukke centrum. De camping is een goede combinatie van natuur en infrastructuur en is uitermate geschikt voor zowel een ontspannen als een actieve vakantie.
Vermits deze camping onze uitvalsbasis is voor de rest van onze skivakantie, opteerden we voor een volledig uitgeruste staanplaats met alle voorzieningen en waar we ook ons afvalwater rechtstreeks kunnen lozen.

Ondanks de koude temperaturen, tot -10°, bleef het steeds aangenaam warm in de motorhome. Er werd ons gezegd dat (semi-)integralen veel warmte verliezen doordat de cabine niet afgesloten is van het woongedeelte. Maar dankzij onze Truma 6 kachel en de dubbele bodemplaat die voor extra isolatie zorgt, hebben we hier niets van gemerkt.

Sölden met de camper

Vanuit onze camper stapten we zo op de skilift. ’s Avonds kuierden we vaak wat door het gezellige dorp alvorens ons terug te trekken voor de nacht. Ook konden we onze even Bond, James Bond wanen. De nieuwste Bond-film, Spectre werd hier in Sölden opgenomen. We bezochten boven op de berg dan ook graag de James Bond-tentoonstelling. Als echte 007-fans konden we deze mogelijkheid natuurlijk niet laten liggen.
Na een week trokken we, gelukkig zonder gebroken benen, weer rustig huiswaarts.

Ook al gaan we al zeker 30 jaar op wintersportvakantie, wisten we niet zo goed wat we er dit jaar van konden verwachten. Het was immers de eerste keer dat we met de motorhome gingen. Maar het is zo goed meegevallen dat we volgend jaar zeker terug gaan!

Wil je op de hoogte blijven van Campaway, inspirerende reisverhalen en praktische informatie? Laat dan hieronder je e-mailadres achter.