Noorse roadtrip van Astrid en Brecht

met camper door Noorwegen

Vorige zomer reisden Astrid en Brecht naar Noorwegen voor een roadtrip met de camper. Twee weken lang trokken ze doorheen heel Noorwegen – een lus van Kristiansand over Bergen, Trondheim en Oslo met Langesund als eindpunt. Ze stuurden ons hun reisverslag door waarin ze enkele onvergetelijke momenten delen die ze onderweg tegenkwamen.

Een link naar hun route op Google maps vind je hier. (lees verder onder afbeelding)

We zijn al enkele dagen onderweg en komen op de Ryfylke, één van de vele ‘scenic routes’ in Noorwegen. Deze scenic routes brengen je langs de mooiste uitzichten van het land, en zijn onderweg te herkennen aan hun typische icoon. Ze vormden de rode draad tijdens onze roadtrip. Op deze  website vind je ze allemaal. Onze camper brengt ons langs 260 kilometer met contrasterende landschappen: kale bergen, weelderige heuvels, steile hellingen en diepe fjorden.

Enkele dagen later was de volgende scenic route aan de beurt: de Hardangervidda, de weg tussen Eidfjord en Haugastol. Hier overnachtten we om naar de Rode Duivels te kijken met zicht op Eidfjord onder de luifel. ’s Middags een typische camperlunch: warme soep aan de picknicktafel met een prachtig uitzicht.

Hierna namen we de scenic route Aurlandsfjellet tussen Stegastein en Laerdalsoyri. Hier sliepen we op de mooiste en rustigste plek van de hele roadtrip: helemaal alleen met uitzicht op de fjorden en grazende schaapjes. Toen we de volgende dag onze weg wilden vervolgen, hebben we rechtsomkeer moeten maken omdat de weg was ondergesneeuwd. Hier waren we midden juni niet op voorzien, maar we hadden het kunnen weten – letterlijk vertaald betekent Aurlandsfjellet ‘the snow road’...

We reden dan maar via de tweede langste tunnel ter wereld door naar Geiranger, waar we de Dalsnibba opreden, een berg met een prachtig uitzicht (je betaalt tol, maar dat is het helemaal waard). Na een overnachting in Geiranger namen we een bootje om de fjorden vanop het water te kunnen bewonderen. Via ‘Eagle’s Road’ reden we daarna verder naar Trollstigen, een beroemde weg met scherpe en smalle haarspeldbochten.

Na een dagje rust op een camping namen we de ‘Atlanterhavsvegen’, oftewel ‘Atlantic Road’ tussen Molde en Kristiansund, waar je bijna letterlijk op de oceaan rijdt. Vele bruggen brengen je over het water, met aan je linkerkant de open zee. Zeer indrukwekkend!

Dat bracht ons naar Trondheim, een stad met echte Scandinavische vibes. Helemaal anders dan Bergen, waar we eerder stopten, dat niet zo’n indruk op ons maakte. In Trondheim beslisten we dan ook om onze camperkeuken een avondje rust te geven en op restaurant te gaan.

Daarna begonnen we jammer genoeg aan onze terugrit naar Langesund. Halverwege stopten we om te overnachten en ’s anderendaags maaktn we nog een rit te paard in de bergen. In Langesund reden we op de ferry naar Denemarken en genoten van onze laatste uren roadtrippen.

Wil je zelf ook een reisverhaal delen of nog meer te weten komen over de roadtrip van Astrid en Brecht naar Noorwegen? Contacteer ons dan zeker via contact@campaway.be!

Wil je op de hoogte blijven van Campaway, inspirerende reisverhalen en praktische informatie? Laat dan hieronder je e-mailadres achter.